Friday, January 7, 2011

BUDAYA ILMU VS BUDAYA MEMBACA

Dari bermulanya budaya ilmu diperkenalkan di Negara kita, tercetusnya idea bedah buku yang kini sedang cuba dikonsistankan pada setiap hari rabu, jam 5.30 petang bertempat di Anjung Semarak, Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. Pemilihan buku berjudul Budaya Ilmu Satu Penjelasan karya Prof Wan Mohd Nor Wan Daud, sebagai pembuka wacana Bedah Buku  USM (BBU) tahun 2011.  



Tajuk Buku : "Budaya Ilmu Satu Penjelasan"

Penulis : Wan Mohd. Nor Wan Daud

Pembentang : Saudara 'Izzat Anwari

Lokasi : cafe Anjung Semarak, USM. 

Info : buku ini boleh didapati di Book Garden, USM PP.


Mengenai penulis buku Budaya Ilmu Satu Penjelasan

Prof Wan Mohd Nor Wan Daud seorang penulis yang sangat kritis dalam mengutarakan sesuatu hujah, tetapi tetap meletakkan nilai hormat dalam setiap penilaian beliau. Beliau juga merupakan seorang perintis institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (ISTAC) atau seorang ahli falsafah, pentadbir, aktivis islam dan penyair yang cukup dikenali ramai. Atas keperibadian yang sangat mencintai ilmu, ilmu-ilmu yang dimiliki tidak disia-siakan justeru kecintaan terhadap ilmu yang mendalam ini, beliau telah menghasilkan 11 buku dan monograf serta berpuluh-puluh makalah dalam jurnal tempatan dan antarabangsa. Jelasnya terbukti bukunya telah diterjemahkan dalam banyak bahasa.

Intipati diskusi BBU

Budaya ilmu mula diperkenalkan sejak awal tahun 1980an, bermulanya dengan tema “Guru Pengasas Budaya Ilmu”. Multimedia mula mengambil langkah proaktif dengan menyiarkan iklan-iklan yang  menggalakkan amalan membaca. Tetapi sayangnya, impak yang kita lihat hari ini tidak mencapai sasaran yang diharapkan. Persoalan yang timbul adakah budaya membaca dapat melahirkan generasi berilmu? Apa beza budaya membaca dengan budaya ilmu? 

Akhbar-akhbar tempatan pada bulan Mac 2010 melaporkan budaya membaca semakin meningkat. Kajian mendapati rakyat Malaysia kini membaca purata 8 hingga 12 buah buku setahun berbanding hanya 2 buah buku kira-kira tiga tahun lalu. Jumlah jualan buku di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur pada 2009 pula mencatatkan RM27 juta berbanding RM22 juta pada 2008. Tapi, pernahkan kita terfikir, berapa banyak buku-buku ilmiah yang mampu terjual berbanding buku-buku dan majalah-majalah picisan yang jualannya melambung tinggi di pasaran. Bahayanya buku-buku dan majalah-majalah picisan ini boleh memberi pengaruh buruk pada pembacanya, mempengaruhi minda dan mentaliti pembaca. 

Jika kita mampu lihat perbandingan budaya ilmu dengan budaya membaca, hebatnya budaya ilmu bilamana budaya ilmu ini mampu mewujudkan diskusi, sama ada diskusi ringkas, mahupun diskusi yang berat. Ini jugalah yang sering kali diterapkan dalam pemilihan buku-buku yang dibedah oleh BBU sendiri. Menurut Prof Wan Mohd Nor Wan Daud, dalam dunia ini, perkara paling penting adalah ILMU, bukan islam, mahupun iman. Menampung hujah tersebut, islam dan iman akan rosak bila kedua-duanya tidak bersandarkan ilmu. 

Ilmu merupakan sandaran yang paling kukuh walaupun kita hanya memperkatakan tentang ekonomi dan ketenteraan. Sepertimana yang diterangkan dalam buku berjudul ‘the rise and fall of the great powers’ – Economic Change and Military Conflict from 1500 to 2000. Jatuh bangunnya sesebuah negara bergantung pada ILMU, sejauhmana ilmu itu diamalkan dan diletakkan di tempat yang betul. 

 
“The "military conflict" referred to in the book's subtitle is therefore always examined in the context of "economic change." The triumph of any one Great Power in this period, or the collapse of another, has usually been the consequence of lengthy fighting by its armed forces; but it has also been the consequences of the more or less efficient utilization of the state's productive economic resources in wartime, and, further in the background, of the way in which that state's economy had been rising or falling, relative to the other leading nations, in the decades preceding the actual conflict. For that reason, how a Great Power's position steadily alters in peacetime is as important to this study as how it fights in wartime.”

Sebagai pembaca, kita perlu bijak dalam pemilihan buku dan bahan bacaan, supaya ilmu yang diperoleh bukanlah ilmu-ilmu yang ‘ceroi’ dan tidak mampu mencabar minda. Tanda aras untuk tingkatkan ilmu, dengan perbanyakkan baca bahan-bahan bacaan yang berat, sehingga mampu mencabar tahap pemikiran kita, “untuk memecahkan kod masalah, kita perlu berfikir mengatasi minda pencipta kod mesalah tersebut”. Namun, dalam menuntut ilmu ibarat kuantiti garam dan tepung dalam suatu acuan roti, dimana garamnya adalah ilmu dan tepungnya adalah adab. Lebihnya garam dari tepung hanya akan merosakkan acuan. 

Tafaqquh Fiddin merujuk kepada mereka yang memahami selok belok agama, mendalami ilmu, dan selanjutnya berdasarkan kefahaman itulah mereka beramal. Ternyata, sesuatu perkara yang kita peroleh dari bahan bacaan tidak mampu menjadi suatu ilmu berguna jika kita gagal menterjemahkanya dalam bentuk tindakan, sehingga membuktikan bahawa satu buku mampu menggegar dunia. 

Rasulullah bersabda yang maksudnya “jika kita hendak berjaya didunia mestilah dengan ilmu, nak berjaya di akhirat mesti dengan ilmu dan nak berjaya dunia dan akhirat juga perlu dengan ilmu” . Inilah apa yang kita panggil sebagai the power of knowledge.

Buku yang turut dicadangkan untuk dibaca;


Judul : Muqaddimah
Penulis : Abd-ar-Rahman ibn Muhammad Ibn Khaldun (Ibnu Khaldun)






No comments:

Post a Comment